انویدیا هوشمندترین شرکت جهان شد

nvidia_shutterstock_410318023

بنا به اعلام MIT، اکنون شرکت انویدیا هوشمندترین کمپانی جهان است.

بر اساس رتبه‌بندی MIT، انویدیا را که بیشتر با پردازنده‌های گرافیکی‌اش می‌شناسیم، هوشمندترین شرکت در بین تمام کمپانی‌های عمومی و خصوصی جهان شد. تکنولوژی‌های نوآورانه و مدل پیچیده‌ی کسب و کار انویدیا از مهم‌ترین دلایل انتخاب این شرکت به‌عنوان هوشمندترین کمپانی دنیا هستند.

در لیست ایجادشده توسط MIT، نام شرکت‌های نام‌آشنا و بزرگ دیگری مثل اسپیس‌‌ایکس و آمازون نیز دیده می‌شود؛ اما هوشمندی هیچ‌کدام از این کمپانی‌ها فعلا در سطح انویدیا نیست.

دیوید روتمن در مورد لیست یادشده نوشته است: «این لیست بهترین پیش‌بینی ما از این موضوع است که در آینده کدام شرکت‌ها می‌توانند بر دیگر کمپانی‌ها غالب باشند. آمازون و فیسبوک و گوگل در این حوزه فعالیت‌های بزرگی انجام می‌دهند؛ اما هم‌زمان کمپانی‌های جدید بسیاری در حال وارد شدن به این حوزه هستند.»

دبزرگ‌ترین مزیتی که باعث شده انویدیا در این لیست جایگاه نخست را به دست بیاورد، رشد انفجاری این شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی است.

در لیست ایجادشده توسط MIT، نام شرکت‌های نام‌آشنا و بزرگ دیگری مثل اسپیس‌‌ایکس و آمازون نیز دیده می‌شود؛ اما هوشمندی هیچ‌کدام از این کمپانی‌ها فعلا در سطح انویدیا نیست.

شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اپل در حال توسعه‌ی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی مخصوص به خود هستند. این کمپانی‌ها برای فعالیت در این حوزه و انجام تحقیقات نیاز به مراکز داده‌ی بسیار بزرگی دارند. انویدیا از همین بخش به سود می‌رسد؛ زیرا شرکت‌های دیگر از مراکز داده و چیپ‌های گرافیکی انویدیا برای ساخت و ارتقاء این مراکز استفاده می‌کنند. MIT می‌گوید انویدیا مبلغ ۳ میلیارد دلار برای توسعه‌ی چیپ مخصوص دیتاسنتر جدیدش سرمایه‌گذاری کرده است. بنا به اعلام انویدیا، این چیپ‌های جدید توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اخیرا خبرهای زیادی در مورد خودروهای بدون راننده منتشر می‌شود. بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی روی تکنولوژی خودروهای خودران نیز کار می‌کنند. انویدیا اکنون با تعداد زیادی از کمپانی‌های خودروسازی همکاری می‌کند تا از چیپ‌ست‌های رانندگی خودکار این شرکت استفاده کنند.

اگرچه MIT به این مورد اشاره نکرده است؛ اما بازار پول‌های رمزنگاری‌شده یکی دیگر از منابع درآمدزایی بزرگ انویدیا محسوب می‌شود. شایع شده که این شرکت در حال ساخت یک چیپ مخصوص استخراج پول‌های رمزنگاری‌شده است. بر طبق شایعه‌ی مورد بحث، این چیپ می‌تواند به سرمایه‌گذاری بیشتر در واحدهای پولی رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین و اتریوم کمک کند.‌

فعالیت‌های مورد اشاره، در کنار هم باعث شده‌اند انویدیا به شکل قابل توجهی رشد کند. ارزش سهام این کمپانی در سال جاری میلادی معادل ۳۷.۵۱ درصد افزایش یافته است. البته باید اشاره کنیم کسب جایگاه نخست در لیست امسال MIT برای انویدیا چندان دور از ذهن نبود؛ چراکه نام این شرکت قبلا و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز در لیست هوشمندترین کمپانی‌ها از نظر MIT دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید